Vektorfiler
Svg-filer av logo, .no-merke og tagline.
Merk at disse filene har en fargeprofil som er beregnet på skjermbruk, og ikke bør brukes for trykksaker uten å tilpasse fargepaletten til CMYK. Trykkeriet kan vanligvis gjøre dette selv, dersom de får oppgitt riktig farge fra profilhåndboken.
Monokrome vektorfiler
.svg-filer av logo, .no-merke og tagline i svart med transparent bakgrunn.
Rasterfiler (farge og monokrom)
Her finner du logo og profil-elementer som .png-filer.
Merk at disse filene har en fargeprofil som er beregnet på skjermbruk, og ikke bør brukes for trykksaker.
Retningslinjer for bruk
Farger og kontrast
For å forsikre oss om at logoen, .no-merket og tagline alltid har god kontrast og fremstår solid skal disse elementene kun brukes i følgende farger:
- Hovedblå (med svart tekst for tagline, brukes på hvit/lys bakgrunn)
- Svart (på lys bakgrunn)
- Hvit (på mørk bakgrunn)
Pusterom for profil-elementer
Husk å gi logoen og .no-merket nok pusterom til kanten av flaten den skal plasseres på, enten det er en digital eller trykt flate. Følgende retningslinjer er minstemål for pusterom, og basert på elementets størrelse.
Man kan avvike fra disse retningslinjene i ekstreme tilfeller, men det bør tas en grundig vurdering før man gjør dette.
Pusterom for logoen
Pusterom for .no-merke
Pusterom for selvstendig .no-merke
Pusterom for tagline
Profilelementer og layout
Størrelse og balanse
Vær forsiktig når du skalerer logo og andre profil-elementer, slik at du får en harmonisk balanse mellom profil-elementet og annet innhold. Elementets bredde bør ikke overskride 60% av bredden på flaten det plasseres i.
Utsnitt
Profil-elementer må aldri kuttes av flaten det er plassert i.
Det er lov å bruke profilelementer dekorativt, men hele elementet må være synlig.