Logo og .no-merke

Her finnes nedlastbare filer for de logoene og symbolene som Norid bruker. .no-merket skal primært brukes ved kommunikasjon rundt domenenavn.

Vektorfiler

Svg-filer av logo, .no-merke og tagline.

Merk at disse filene har en fargeprofil som er beregnet på skjermbruk, og ikke bør brukes for trykksaker uten å tilpasse fargepaletten til CMYK. Trykkeriet kan vanligvis gjøre dette selv, dersom de får oppgitt riktig farge fra profilhåndboken.

nrd_logo.svg
nrd_badge_roundel.svg
nrd_badge_standalone.svg
nrd_tagline.svg
nrd_tagline-eng.svg

Monokrome vektorfiler

.svg-filer av logo, .no-merke og tagline i svart med transparent bakgrunn.

nrd_logo_bw.svg
nrd_badge_roundel_bw.svg
nrd_badge_standalone_bw.svg
nrd_tagline_bw.svg
nrd_tagline-eng_bw.svg

Rasterfiler (farge og monokrom)

Her finner du logo og profil-elementer som .png-filer.

Merk at disse filene har en fargeprofil som er beregnet på skjermbruk, og ikke bør brukes for trykksaker.

Norid-Logoer-og-Elementer-2019-08-26.zip

Retningslinjer for bruk

Farger og kontrast

For å forsikre oss om at logoen, .no-merket og tagline alltid har god kontrast og fremstår solid skal disse elementene kun brukes i følgende farger:

  • Hovedblå (med svart tekst for tagline, brukes på hvit/lys bakgrunn)
  • Svart (på lys bakgrunn)
  • Hvit (på mørk bakgrunn)

Pusterom for profil-elementer

Husk å gi logoen og .no-merket nok pusterom til kanten av flaten den skal plasseres på, enten det er en digital eller trykt flate. Følgende retningslinjer er minstemål for pusterom, og basert på elementets størrelse.

Man kan avvike fra disse retningslinjene i ekstreme tilfeller, men det bør tas en grundig vurdering før man gjør dette.

Pusterom for logoen

Illustrasjon som viser hvor mye pusterom logoen bør ha

Pusterom for .no-merke

Illustrasjon som viser hvor mye pusterom .no-merket bør ha

Pusterom for selvstendig .no-merke

Illustrasjon som viser hvor mye pusterom det selvstendige .no-merket bør ha

Pusterom for tagline

Illustrasjon som viser hvor mye pusterom taglinen bør ha

Profilelementer og layout

Størrelse og balanse

Vær forsiktig når du skalerer logo og andre profil-elementer, slik at du får en harmonisk balanse mellom profil-elementet og annet innhold. Elementets bredde bør ikke overskride 60% av bredden på flaten det plasseres i.

Utsnitt

Profil-elementer må aldri kuttes av flaten det er plassert i.

Det er lov å bruke profilelementer dekorativt, men hele elementet må være synlig.

Published: 28 October 2020