Når du skal starte egen virksomhet, må du registrere domenenavn og firmanavn og vurdere om du trenger å beskytte varemerker og andre rettigheter. Det er viktig å registrere i riktig rekkefølge. Hvis du også bruker domenenavnet som profilnavn i sosiale medier, får virksomheten en tydelig identitet på tvers av alle kanaler. Da øker sjansen for at du blir husket og funnet.

Du bør ikke starte med å registrere bedriften i Brønnøysundregistrene, for da kan hvem som helst se hva du har registrert og gjette seg til hvilket domenenavn du er på jakt etter. Hold kortene tett til brystet til domenenavnet er registrert.

Skaff deg en smart start (video)

Sjekk domeneregisteret, Enhetsregisteret og varemerkeregisteret i ett og samme søk, navnesok.no

Slik går du fram for å skaffe deg et domenenavn

  • 1
    Finn et ledig domenenavn
  • 2
    Finn en domeneforhandler, forhandleren sørger for selve registreringen
  • 3
    Hvis du ikke har et firma allerede: Registrer domenenavnet på deg selv som privatperson, før det over til firmaet når dette er registrert

Nå er du klar for å ta stilling til hvilke tjenester du skal ha på domenenavnet og utvikle websiden til virksomheten. Det finnes gratis publiseringsverktøy du kan bruke hvis du ikke vil engasjere en profesjonell webutvikler. Domeneforhandleren kan gi råd om hvilke muligheter du har.

Hva koster et domenenavn?

Domeneforhandleren betaler en fast pris til oss for å registrere et domenenavn. I tillegg må du betale forhandleren for hans del av jobben. Påslaget fra forhandleren avhenger av hvilke tjenester du bestiller, og det varierer forhandlerne imellom.

Vår pris til domeneforhandleren er 75 kroner inkludert mva. for å registrere et domenenavn. Registreringsavgiften dekker også abonnementsavgiften for det første året. Den årlige avgiften videre er 75 kroner inkludert mva. fra oss til forhandler.

Forhandlerne har ulike prismodeller, og noen har også spesialtilbud som kan gi lavere pris. Det kan lønne seg å sjekke pris hos flere forhandlere.

Trenger du egen nettside eller holder det med Facebook?

Som næringsdrivende du være på nettet. Spørsmålet er hvor og hvordan. Seriøse aktører har et nettsted på eget domenenavn, og de har virksomhetens e-postadresser på det samme domenenavnet. Svært mange bruker sosiale medier i tillegg, som Facebook, Instagram, Snapchat og andre. Her skaper de interesse for virksomheten og skaffer seg følgere som de kan få inn som besøkende på nettstedet. Svaret er altså «Ja, takk, begge deler.»

Fordelen med nettsted og e-post på eget domenenavn, er at du kan ha domenenavnet som ditt eget hjørne på internett resten av livet, og selv ha kontroll med innhold og drift. Hvis du velger gratistjenester som blogg.no og andre, ligger kontrollen hos den leverandøren som leverer tjenesten. Det samme gjelder gratis e-postadresser hos hotmail, gmail og lignende.

Sosiale medier har et enormt nedslagsfelt og er enkle å ta i bruk, de er laget for nettverking og tilbyr smart og rimelig annonsering. Samtidig må du akseptere de brukerbetingelsene som gjelder, og at disse endres uten at du kan påvirke det. Gratis er jo som kjent aldri helt gratis. Det er en litt høyere terskel for å komme i gang med en nettside på eget domenenavn enn med en Facebook-side, men det finnes mange rimelige og relativt enkle verktøy.

Samme navn i alle kanaler gir en tydelig identitet

Når du har skaffet deg det domenenavnet du har lyst på, bør du opprette profiler i aktuelle sosiale medier med domenenavnet som profilnavn. Det vil gi virksomheten en tydelig identitet på tvers av kanaler, dermed øker sjansen for at du blir husket og funnet. Det er ikke noe krav at du skal fylle verken nettstedet eller sosiale medier med innhold fra start, og det er heller ikke sikkert du skal bruke alle når du kommer i gang. Dette kan du ta stilling til etter hvert. Det viktigste i starten er at du sikrer deg selve profilnavnet.

Mer om å starte eget firma

Altinn: Veiledning om å registrere firma
Patentstyret: Hvordan beskytte varemerker, patent og design
Mer om å bygge en identitet på nettet (video)

Sist oppdatert: 18. juni 2019