NO / EN

Norid AS

Abels gt. 5, Teknobyen

Telefon +47 73 55 73 55

Når du skal starte egen virksomhet, må du bestille abonnement på domenenavn, registrere firmanavn og vurdere om du trenger å beskytte varemerker og andre rettigheter. Det er viktig å gjøre dette i riktig rekkefølge. Hvis du også bruker domenenavnet som profilnavn i sosiale medier, får virksomheten en tydelig identitet på tvers av alle kanaler. Da øker sjansen for at du blir husket og funnet.

Du bør ikke starte med å registrere bedriften i Brønnøysundregistrene, for da kan hvem som helst se hva du har registrert og gjette seg til hvilket domenenavn du er på jakt etter. Hold kortene tett til brystet til domenenavnet er registrert.

Sjekk domeneregisteret, Enhetsregisteret og varemerkeregisteret i ett og samme søk, navnesok.no

Slik går du fram for å abonnere på et domenenavn

  • 1
  • 2
  • 3

Nå er du klar for å ta stilling til hvilke tjenester du skal ha på domenenavnet og utvikle websiden til virksomheten. Det finnes gratis publiseringsverktøy du kan bruke hvis du ikke vil engasjere en profesjonell webutvikler. Domeneforhandleren kan gi råd om hvilke muligheter du har.

Hva koster et domeneabonnement?

Domeneforhandleren betaler en fast pris til oss for å opprette eller forlenge et domeneabonnement. Du må regne med å betale forhandleren for for dette, samt et påslag. Påslaget fra forhandleren avhenger av hvilke tjenester du bestiller, og det varierer forhandlerne imellom.

Vår pris til domeneforhandleren er 65 kroner pluss mva. både ved opprettelse av et nytt abonnement og ved forlengelse av et eksisterende. Abonnementsperioden er ett år.

Forhandlerne har ulike prismodeller, og noen har også spesialtilbud som kan gi lavere pris. Det kan lønne seg å sjekke pris hos flere forhandlere.

Trenger du egen nettside eller holder det med Facebook?

Som næringsdrivende du være på nettet. Spørsmålet er hvor og hvordan. Seriøse aktører har et nettsted på eget domenenavn, og de har virksomhetens e-postadresser på det samme domenenavnet. Svært mange bruker sosiale medier i tillegg, som Facebook, Instagram, Snapchat og andre. Her skaper de interesse for virksomheten og skaffer seg følgere som de kan få inn som besøkende på nettstedet. Svaret er altså "Ja, takk, begge deler."

Fordelen med nettsted og e-post på eget domenenavn, er at du kan ha domenenavnet som ditt eget hjørne på internett resten av livet, og selv ha kontroll med innhold og drift. Hvis du velger gratistjenester som blogg.no og andre, ligger kontrollen hos den leverandøren som leverer tjenesten. Det samme gjelder gratis e-postadresser hos hotmail, gmail og lignende.

Sosiale medier har et enormt nedslagsfelt og er enkle å ta i bruk, de er laget for nettverking og tilbyr smart og rimelig annonsering. Samtidig må du akseptere de brukerbetingelsene som gjelder, og at disse endres uten at du kan påvirke det. Gratis er jo som kjent aldri helt gratis. Det er en litt høyere terskel for å komme i gang med en nettside på eget domenenavn enn med en Facebook-side, men det finnes mange rimelige og relativt enkle verktøy.

Samme navn i alle kanaler gir en tydelig identitet

Når du har skaffet deg det domenenavnet du har lyst på, bør du opprette profiler i aktuelle sosiale medier med domenenavnet som profilnavn. Det vil gi virksomheten en tydelig identitet på tvers av kanaler, dermed øker sjansen for at du blir husket og funnet. Det er ikke noe krav at du skal fylle verken nettstedet eller sosiale medier med innhold fra start, og det er heller ikke sikkert du skal bruke alle når du kommer i gang. Dette kan du ta stilling til etter hvert. Det viktigste i starten er at du sikrer deg selve profilnavnet.

Bilde som viser domenenavnet brukt som profilnavn i sosiale medier

Mer om å starte eget firma

Til stede på nettet - hvor og hvordan. Norids grundige guide om navn på nett.
Altinn: Veiledning om å registrere firma
Patentstyret: Hvordan beskytte varemerker, patent og design
Mer om å bygge en identitet på nettet (video)
Gründertips #1: Skaff deg et godt domenenavn (folder, PDF)

Publisert: 23. september 2015
Sist oppdatert: 8. august 2022