I prosessen med å finne navn og få registrert en virksomhet, er det fort gjort å snuble i rekkefølgen. Veldig ofte er det domenenavnet som er flaskehalsen. Alle må ha et domenenavn, det finnes bare ett av hvert, og er det opptatt, ja, så er det opptatt. Resultatet blir at du må velge nest best eller i verste fall starte navneprosessen på nytt.

Vi ser jevnlig saker i nyhetsbildet der en virksomhet velger seg et navn uten å ha sikret seg domenenavnet i forkant. Så viser det seg at domenenavnet allerede er registrert av andre. De som starter opp, regner kanskje med at det vil være en smal sak å få overta domenenavnet, men som oftest er ikke det mulig, og skulle muligheten være der, kan det fort bli dyrt. Alternativet for mange blir da å finne et domenenavn som ikke er helt optimalt med tanke på å få et intuitivt og praktisk navn til sine nettbaserte tjenester. 

Vårt råd til virksomheter som starter med nytt navn, er svært enkelt: Hold kortene tett til brystet til du har sørget for å få registrert domenenavnet. Etterpå kan du registrere virksomheten i Brønnøysundregistrene og fortelle verden hva du skal i gang med.

Mer om navn og registrering: /no/nytt-domenenavn/grunder/

Publisert: 28. januar 2020